7 ZASAD LIDERA, CZYLI CO ZROBIĆ BY LUDZIE CHCIELI Z TOBĄ PRACOWAĆ

Moja historia bycia przedsiębiorcą zaczęła się w 2009 roku, kiedy otworzyłam swoją szkołę językową i od samego początku miałam w zespole kilka osób.

Nie mogę jednak powiedzieć, że od tego samego roku byłam liderem. Formalnie tak, w praktyce od tego czasu przeszłam bardzo długą drogę pracy nad swoimi umiejętnościami liderskimi i postawą. Dziś nazywam siebie liderem, bo regularnie sprawdzam czy członkowie mojego zespołu też tak mnie widzą.

Jeśli zastanawiasz się jak być dobry liderem, to te 7 głównych zasad jest dla Ciebie.

  1. Pracę nad usprawnianiem firmy zacznij do pracy nad sobą
Chcesz, by Twoja firma i zespół odnieśli sukces? Zacznij od siebie. Kiedy Ty pracujesz nad swoimi umiejętnościami liderskimi, dajesz przykład innym i cały zespół czerpie od Ciebie. Wielu właścicieli nadmiernie skupia się na błędach innych i ich korygowaniu, a zapomina o sobie. Poświęć co najmniej kilka godzin w tygodniu na szlifowanie swoich umiejętności i zdobywanie wiedzy.
Możesz to robić na różne sposoby:
  • czytając książki biznesowe
  • biorąc udział w spotkaniach grup biznesowych
  • dołączając do mastermindu lub pracując z partnerem produktywności
  • oglądając kursy online
  • korzystając z indywidualnego coachingu
  • zapisując się na studia podyplomowe
  • biorąc udział w konferencjach
  1. Nie ma dobrze zorganizowanej firmy bez dobrze zorganizowanego lidera
Wśród wielu umiejętności potrzebnych do osiągnięcia sukcesu, dobra organizacja jest jak fundament domu. Może to oczywiste, ale jak wielu właścicieli prowadzi firmy, a nie ma nawet kalendarza!
Od lat na szkoleniach słyszę od przedsiębiorców:
„Planowanie jest nie dla mnie”
„Planowanie zabiera mi wolność”
„Nie umiem się dobrze zorganizować”
„Ja jestem chaotyczna, ale zespół musi sobie z tym poradzić”
  1. Twórz przestrzeń do rozmów 1:1 i zespołowych
Dobry Lider potrafi się komunikować. Czy to oznacza, że jego zadaniem jest mieć odpowiedź na każdy problem? Wdrażając do pracy nowych Liderów często spotykam się z ich takim właśnie przekonaniem – będę dobrym liderem, gdy będę wiedzieć wszystko, gdy będę umiał odpowiedzieć na każde pytanie mojego współpracownika, gdy będę potrafił w doskonały sposób powiedzieć mu to co chcę by usłyszał.
Jeśli to przekonanie znajdujesz również w sobie, zmień perspektywę. Nigdy nie będziesz wszechwiedzący. Człowiek wszechwiedzący nie motywuje innych do działania. Człowiek, który wie wszystko, nie jest Liderem.
W miejsce idealnej komunikacji i gotowych odpowiedzi, zadbaj o stworzenie wygodnej przestrzeni dla Twojego zespołu. Kiedy przyjdzie ktoś do Ciebie z problemem, zachęć go do zaadresowania tego problemu do zespołu, zapytaj czy już wie co na to zespół. Regularnie organizuj spotkania Twojego zespołu (stałe spotkania raz w tygodniu/czy raz na dwa tygodnie), których celem będzie omawianie bieżących wyzwań zespołu. Zadbaj też o to, by każdy Twój współpracownik miał zaplanowane regularne (raz na tydzień/miesiąc/kwartał) spotkanie 1:1 z Tobą, podczas którego będziecie mogli porozmawiać o jego rozwoju, potrzebach i udzielić sobie wzajemnie informacji zwrotnej.
  1. Naucz się udzielać informacji zwrotnej
Jednym z najskuteczniejszych narzędzi współpracy z zespołem jest właściwe, czyli odpowiednio często i w odpowiedni sposób, przekazywana informacja zwrotna. Zadaniem lidera jest:
  • tworzenie przestrzeni na jej udzielanie (oficjalne feedbackowe sesje indywidualne i zespołowe)
  • korzystanie z niej zawsze wtedy kiedy mamy coś do powiedzenia komuś w zespole (mówmy bezpośrednio do osoby, której to dotyczy!)
  • nauczenie się i stosowanie jednego lub kilku modeli udzielania informacji zwrotnej (np. FUKO czy feedforward)
  • proszenie współpracowników o informację zwrotną i przyjmowanie jej z pokorą
  • uczenie innych jak udzielać informacji zwrotnej
  • wpieranie innych w rozwijaniu tej umiejętności
Po więcej inspiracji na ten temat odsyłam do książki Kim Scott „Szef wymagający, szef wyrozumiały” lub „Jak to powiedzieć? Rozmawiaj z odwagą, życzliwością i zaangażowaniem” autorstwa Łady Drozdy.
  1. W każdej sytuacji zadawaj sobie pytanie „Co ja mogę zrobić?”
W swojej pracy spotykam wielu właścicieli firm, którzy narzekają na pracowników, że są leniwi, nie myślą, nie chce im się, nie są zaangażowani. Podchodzę do takich wyznać z pewnym współczuciem, bo wiem, że szef, który tak myśli, nie zbuduje zaangażowanego zespołu.
Jakikolwiek jest Twój zespół, jest wiele rzeczy, które możesz zrobić by pomóc mu pracować efektywniej.
W miejsce postawy „wszyscy są winni” (tłumaczenie się, zwalanie winy na pracowników, sytuację, warunki zewnętrzne, rząd…), zatrzymaj się i zadaj sobie to proste pytanie: „Co ja mogę zrobić inaczej?”, „Czego jeszcze nie próbowałem?”, „Na co mam wpływ?”.
Na każde „Nie da się, bo…” znajdź „A może da się coś zrobić?” i weź za to odpowiedzialność.
Świetnie jest to opisane w książce „Myślenie pytaniami”. Autorka przeciwstawia tam postawę sędziego, i postawę ucznia. Jeśli chcesz zacząć szukać własnej odpowiedzialności w różnych sytuacjach i uwolnić się od negatywnego myślenia, polecam tę pozycję.
  1. Zadawaj sobie i współpracownikom pytanie „Nad jaką umiejętnością pracujesz?”
Tej zasady nauczyłam się od Tomasza Krawczyka ze Steiner Consulting, autora Metodologii sprzedaży relacyjnej. Gdy sama zaczęłam sobie zadawać to pytanie, mój zawodowy i osobisty rozwój nabrał jakości, planu i struktury. Polecam każdemu liderowi rozmawiać ze swoimi współpracownikami na ten temat. To pytanie zmienia sposób patrzenia na rolę lidera i na proces uczenia się pracownika.
Jeśli ktoś pracuje w sprzedaży, może wpaść w błędne koło pracowania na wyniki. Jeśli ktoś jest nauczycielem, może odhaczać kolejne tematy z programu. Gdy będzie wiedział nad jaką umiejętnością pracuje (np. zadawania skutecznych pytań u sprzedawcy czy przekazywania instrukcji u nauczyciela), będzie widział swoje postępy, będzie bardziej otwarty na pracę z liderem w tych tematach i będzie wiadomo jakie szkolenia mu pomogą.
  1. Najpierw pytaj potem miej własne zdanie na jakiś temat
Na zakończenie rada, którą sama sobie muszę regularnie powtarzać. Liderzy to często osoby, które myślą i decydują szybko. Szybko też wyrabiają sobie swoje zdanie na różne tematy, znajdują rozwiązania i chcą je wdrażać. Za każdym razem gdy zatrzymamy się jednak ze swoją opinią – sprawdzimy, zapytamy, doradzimy się współpracowników – budujemy bardziej zaangażowany zespół.

ZMIANA MOTYWACJI ZESPOŁU – ZMIANA NA LEPSZE

Prowadząc biznes jedną z najważniejszych rzeczy do ustalenia jest system wynagrodzeń. Czy każdy pracownik powienien dostawać stałą pensję? Czy najlepsi powinni dostać premię?

KLUCZ DO SUKCESU – DBANIE O RELACJE W ZESPOLE

Zaczynając nowy biznes często zmagamy się z przekonaniami, które mogą nas ograniczać. Dbamy o zasady i procedury, ale zapominamy o najważniejszym – relacjach w zespole.

kategorie:

Popularne:

SOCIAL MEDIA: