Jak zostać dobrym liderem? Kieruj się tymi zasadami, a na pewno twoja współpraca z zespołem zacznie przynosić korzyści – zarówno biznesowe, jak i personalne!
1. Pracę nad usprawnianiem firmy zacznij do pracy nad sobą
Chcesz, by Twoja firma i zespół odnieśli sukces? Zacznij od siebie. Kiedy Ty pracujesz nad swoimi umiejętnościami liderskimi, dajesz przykład innym i cały zespół czerpie od Ciebie. Wielu właścicieli nadmiernie skupia się na błędach innych i ich korygowaniu, a zapomina o sobie. Poświęć co najmniej kilka godzin w tygodniu na szlifowanie swoich umiejętności i zdobywanie wiedzy. Możesz to robić na różne sposoby:- czytając książki biznesowe,
- biorąc udział w spotkaniach grup biznesowych,
- dołączając do mastermindu lub pracując z partnerem produktywności,
- oglądając kursy online,
- korzystając z indywidualnego coachingu,
- zapisując się na studia podyplomowe,
- biorąc udział w konferencjach.
2. Nie ma dobrze zorganizowanej firmy bez dobrze zorganizowanego lidera
Wśród wielu umiejętności potrzebnych do osiągnięcia sukcesu, dobra organizacja jest jak fundament domu. Może to oczywiste, ale jak wielu właścicieli prowadzi firmy, a nie ma nawet kalendarza! Od lat na szkoleniach słyszę od przedsiębiorców:- „Planowanie jest nie dla mnie”
- „Planowanie zabiera mi wolność”
- „Nie umiem się dobrze zorganizować”
- „Ja jestem chaotyczna, ale zespół musi sobie z tym poradzić”
3. Twórz przestrzeń do rozmów 1:1 i zespołowych
Dobry Lider potrafi się komunikować. Czy to oznacza, że jego zadaniem jest mieć odpowiedź na każdy problem? Wdrażając do pracy nowych Liderów często spotykam się z ich takim właśnie przekonaniem – będę dobrym liderem, gdy będę wiedzieć wszystko, gdy będę umiał odpowiedzieć na każde pytanie mojego współpracownika, gdy będę potrafił w doskonały sposób powiedzieć mu to co chcę by usłyszał. Jeśli to przekonanie znajdujesz również w sobie, zmień perspektywę. Nigdy nie będziesz wszechwiedzący. Człowiek wszechwiedzący nie motywuje innych do działania. Człowiek, który wie wszystko, nie jest Liderem. W miejsce idealnej komunikacji i gotowych odpowiedzi, zadbaj o stworzenie wygodnej przestrzeni dla Twojego zespołu. Kiedy przyjdzie ktoś do Ciebie z problemem, zachęć go do zaadresowania tego problemu do zespołu, zapytaj czy już wie co na to zespół. Regularnie organizuj spotkania Twojego zespołu (stałe spotkania raz w tygodniu/czy raz na dwa tygodnie), których celem będzie omawianie bieżących wyzwań zespołu. Zadbaj też o to, by każdy Twój współpracownik miał zaplanowane regularne (raz na tydzień/miesiąc/kwartał) spotkanie 1:1 z Tobą, podczas którego będziecie mogli porozmawiać o jego rozwoju, potrzebach i udzielić sobie wzajemnie informacji zwrotnej.4. Naucz się udzielać informacji zwrotnej
Jednym z najskuteczniejszych narzędzi współpracy z zespołem jest właściwe, czyli odpowiednio często i w odpowiedni sposób, przekazywana informacja zwrotna. Zadaniem lidera jest:- tworzenie przestrzeni na jej udzielanie (oficjalne feedbackowe sesje indywidualne i zespołowe),
- korzystanie z niej zawsze wtedy kiedy mamy coś do powiedzenia komuś w zespole (mówmy bezpośrednio do osoby, której to dotyczy!),
- nauczenie się i stosowanie jednego lub kilku modeli udzielania informacji zwrotnej (np. FUKO czy feedforward),
- proszenie współpracowników o informację zwrotną i przyjmowanie jej z pokorą,
- uczenie innych jak udzielać informacji zwrotnej,
- wpieranie innych w rozwijaniu tej umiejętności.